Értesítések

  • Egy városi tér teljes átalakulása
    2024. nov. 29.

    Utazás az Eskü tértől a Szabad sajtó útig

    A középkori-újkori Pest, a Dunára támaszkodó, nagyjából félkör alakú „óváros” zegzugos utcákból és szabálytalan alakú kisebb terekből állt. A félkör középpontja, az Eskü tér – Ferenciek tere térség a 20. század során többször is urbanisztikai léptéket váltott: az Erzsébet híd megépítésével még látványos és hívogató központi térré, majd a század végére modernista várospolitikai döntések sorozatával egyhangú, monofunkcionális közlekedési „nyomócsővé” vált. A nagyvárosi terek „állatorvosi lovának” sorsát követjük végig a Fortepan képeinek segítségével.

    Bővebben →

  • Irodába vágytunk
    2024. nov. 22.

    Hygienikus miliő és kibírhatatlan hideg a hivatalokban

    A munkaerőpiacon keringő mai kifejezéseket nemigen értették volna meg az elmúlt évszázad munkáltatói és munkavállalói, de a mibenlétét – vagy a hiányát – többnek közülük biztosan ismerték. A XX. századi irodai munkakörülményekről Fortepan fotók kapcsán.

    Bővebben →

  • „Szemléltessük ennek forgalomra gyakorolt hatását”
    2024. nov. 15.

    Szemelvények a magyar közlekedésbiztonság történetéből

    A magyar közlekedésbiztonság története nem csupán a szabályok fejlődésének krónikája, hanem egyben a technikai újítások, társadalmi szemléletváltások és tragédiák lenyomata is. Az első szabályzatok még az 1800-as évek közepén, a lovas kocsik korában születtek, ám az automobilok megjelenésével gyökeresen új problémák merültek fel: gyorshajtás, ittas vezetés, és az infrastruktúra hiányosságai. A 20. században a közlekedési szabályok folyamatos korszerűsítésére volt szükség, miközben a balesetek száma drámaian nőtt. Az oktatás és propaganda egyaránt szerepet játszott a közlekedési kultúra fejlesztésében, amelyhez természetesen az új technológiák, például jelzőlámpák és közlekedésirányító rendszerek is hozzájárultak. Fortepan fényképtörténet érdekes anekdotákkal fűszerezve.

    Bővebben →

  • Aranycsapat, ’56 és színes reklámfotók
    2024. nov. 8.

    Faragó György szerteágazó fotós életműve a szocializmus évtizedeiből

    Tanúja volt a kalászt simogató Rákosi Mátyás elhíresült fotózásának a zalai lankákon, majd néhány évvel később már ő fotografálta Puskást, Czibort, Bozsikot, Kocsist és a többi aranylábú játékost a Honvédnál. Az 1956-os forradalom történéseit évtizedekig rejtegetett, máig forrásértékű fényképei őrzik, míg a hetvenes évektől szabadúszóként vált olyan gyárak és vállalatok nemzetközi mércével is mérhető fotósává, mint a budafoki pezsgőgyár, a Domus lakberendezési áruház, vagy a Budapesti Illatszer és Kozmetikai Vállalat. Faragó György fotóriporter és reklámfotográfus szerteágazó életét és életművét lehetetlenség néhány adat segítségével felvázolni, ám annál beszédesebbek fényképei, amelyek a víz hátán is megélő, de megalkuvásra képtelen ember arcélét rajzolják fel.

    Bővebben →

Új sorozat

Két szerző - két történet

A Friss kiadásban Csaba László építész és Prohászka Imre fotóriporter képei láthatóak. A két szerző közötti egyetlen kapcsolat, hogy mindketten a szocializmus időszakában fotóztak. Csaba László több ezer diafelvételt készített európai és dél-amerikai utazásain, jellemzően kortárs, modern épületekről és műemlékekről. Fotói egy építész inspirációs naplójaként is nézhetőek, miközben saját, itthoni tervezéseit is dokumentálta. Prohászka Imre a rég elfelejtett Országos Közlekedésbiztonsági Tanács fotósaként közlekedési "veszélyhelyzeteket" fotózott Budapesten. Csőtöréseket, nagy havazásokat, busz után szaladó gyerekeket, lerobbant villamost, vagy dugót a Körúton. Kettőjük képeit a véletlen rendezte egymás mellé, de mindkettő fontos lehet a tompa, seszínű Kádár korszak megértéséhez.
1900
1990
1900

A Fortepan egy szabad felhasználású, közösségi fotóarchívum, ahol több mint százezer archív fényképet böngészhet és tölthet le.

Sokáig lappangó, de annál izgalmasabb fotográfiai hagyaték több mint háromezer felvétele enged betekintést a Fortepanon a kádári konszolidáció időszaka és a hetvenes, nyolcvanas évek Magyarországa szűrt levegőjébe. Szerzőjük, Fábián József autodidaktaként képezte magát professzionális fotográfussá, hogy végül figyelemreméltó precizitással és érzékeny szemmel, olykor a szabadság különös levegőjétől átitatva dokumentáljon magyar és nemzetközi fodrászversenyeket, a szocmodern szélárnyékában a nyugati trendek felé kacsingató hazai építészeti törekvések figyelemreméltó példáit; vagy fotózzon pusztán kedvtelésből a budapesti utcákon. Színházi fotósként a kezdetektől részese volt a kaposvári Csiky Gergely Színház, majd a budapesti Katona József Színház legendás éveinek, miközben műtermi színészportréit rendszeresen közölték a hazai lapok. Egy úriember a szürkeségben – Fábián József fotográfus túlélési stratégiái az 1956 utáni Magyarországon appeared first on Heti Fortepan.

Heti Fortepan blog

Magyarul hetente, angolul ritkábban frissülő blogunkon a Fortepanra felkerülő fényképek és adományozóik háttértörténetét dolgozzuk fel gazdagon illusztrált írásokban. A Heti Fortepan Blog a Capa Központ támogatásával és együttműködésével készül. Minden cikkünk CC licensz alatt újraközölhető.

Korábbi feltöltések

Két-három havonta frissítjük oldalunkat kb. 2-3000 képpel, amelyekben gyakran sok adományozó családi fotói keverednek, de előfordul, hogy egy szerző vagy egy cég fotódokumentációja kerül fel egyben az oldalra.

Bezárás

Belépés

Elfelejtett jelszó? → Még nem rendelkezem fiókkal. Regisztráció →
Bezárás

Regisztráció

Már rendelkezem fiókkal. Belépés →
Bezárás

Jelszó módosítása

Bezárás

Elfelejtett jelszó?

Elfelejtett Jelszavának módosításához kérjük adja meg felhasználónevét vagy email címét.